Wednesday, February 27, 2019

Congres: 21j bestaan van Het Huis - Antwerpen

Op dinsdag 26 februari vond in Antwerpen een congres plaats rondom ouderverstoting of Parental Alienation, georganiseerd naar aanleiding van het 21 jarig bestaan van Het Huis, een niet-gesubsidieerde neutrale ontmoetingsruimte met vestigingen in Antwerpen, Leuven en Brugge.

Het was op zijn minst een zeer boeiende, leerrijke dag, met niet minder dan 106 deelnemers, voornamelijk mensen uit de advocatuur (70 tal), een aantal rechters en een beperkt aantal hulpverleners.

Voor mij persoonlijk was het een leuk weerzien of zelfs een leuke eerste ontmoeting met een aantal mensen uit het "werkveld". De sprekers waren onder andere: Marie-France Carlier (rechter in Dinant en Namen), Karen- en Nick Woodall (London Separation Clinic) en mensen van de Jeugdrechtbank Antwerpen, waaronder de Advocaat-Generaal van het Hof van Beroep.

Het werd een leerrijke dag waarbij voor velen de ogen zijn opengegaan: Ja, er bestaat wel degelijk een methode, een richtlijn om ouderverstoting aan te pakken, zelfs in een land als Belgie. Ja, er bestaat wel degelijk een procedure en richtlijn om ouderverstoting te "diagnosticeren", zowel op juridisch als op hulpverleningsvlak, momenteel toegepast in de UK.

Tijdens de pauzes, werd voor mij al snel duidelijk dat vele advocaten hierover verbaast waren, ideeen en plannen werden links en rechts gesmeed om hiermee aan de slag te gaan. De realiteit zal zich uiteraard moeten bewijzen de komende maanden, of deze ook daadwerkelijk wordt omgezet in iets concreets.

Wat ik tot mijn grote verbazing moest vaststellen is de werkdruk bij de Jeugdrechtbank en ik baseer mij hierbij op cijfers ENKEL uit Antwerpen:

  • 2215 zaken voor de Jeugdrechtbank in Antwerpen in 2018
  • 40 nieuwe dossiers per week in 2018
  • 25 dossiers per zitting, gemiddeld in 2018
Dit zijn voor mij hallucinante cijfers, die mede aan de basis liggen van "foutieve" conclusies met uitspraken tot gevolg.


Graag bedank ik Het Huis en hun vrijwilligers als organisator voor het organiseren van deze dag.

No comments:

Post a Comment