Monday, November 13, 2017

Ouderverstoting: false positives - het is niet altijd duidelijk

Recent werd ik gecontacteerd door een papa, met de vraag om hem bij te staan in zijn strijd tegen ouderverstoting. Sinds een aantal maanden had hij geen contact meer met zijn 4j oude dochter.

Geen vreemde vraag, vermits er zich wekelijks ouders aandienen met een gelijkaardige vraag.

Graag help ik deze ouders verder, bezorg hen inzichten, help hen met het zoeken naar oplossingen in de brede zin van het woord. Echter, ditmaal was het verhaal anders. Ik kreeg heel vlot alle communicatie van de laatste 2j doorgestuurd: alle Facebook-, alle WhatsApp berichten met de ex - partner en met haar ouders, met de expliciete vraag om alle communicatie die betrekking heeft op Narcisme of Borderline eruit te halen.

Na ongeveer 2u tijd was ik door alle communicatie heen... nog nooit zo verbaast geweest als nu, want hier had ik duidelijk te maken met een andere problematiek.

Leest u even zelf mee in een kort stukje. Persoon A hier is de mama, persoon B, de papa.


Hier speelt duidelijk een heel andere problematiek. Zonder te veel in detail te treden. De emotionele toestand van de papa in dit geval maakt de situatie met de seconde erger en de brug tussen beide alleen maar groter.

TIP: hou uw emoties onder controle. Zorg ervoor dat je voldoende zelfvertrouwen hebt voordat je in gesprek gaat. Hoe? Leer over de problematiek van ouderverstoting, omring je met ervaringsdeskundige, laat je bijstaan!